Nu genomgår SAS en komplicerad rekonstruktion som kan radera ut det mesta av värdet på de befintliga ägarnas aktier och aktien kommer att avnoteras i det andra kvartalet 2024.
På enbart Avanza finns nästan 100.000 SAS-aktieägare, som trots den överhängande risken valt att behålla eller köpa aktien och nu riskerar att aktierna blir mer eller mindre värdelösa.
Innehåller annonslänkar till Airtours och Flygförsening.se
SAS kommer att avnoteras under andra kvartalet 2024
Dagens besked från SAS kom knappast som någon chock. SAS kommer att flyga vidare men aktieägare har inte mycket att jubla över. Bolaget har tidigare varnat för att rekonstruktionen kan leda till att nuvarande aktieägare i princip förlorar allt värde.
Vad innebär rekonstruktionen?
SAS ansökte tidigare om en amerikansk rekonstruktion under de så kallade Chapter 11-reglerna. Det innebär att bolaget får ett konkursskydd medan det förhandlar med sina borgenärer om att sänka sina skulder och ta in nytt kapital. Målet var att minska de finansiella nettoskulderna och stärka det egna kapitalet och idag kom beskedet att SAS får in nästan 13 miljarder kronor.
Vad händer med de gamla aktierna?
Redan i april meddelade SAS-chefen Anko van der Werff att det efter rekonstruktionen "endast blir ett litet, om än något, värde kvar för befintliga ägare och kreditgivare". Det innebär att de gamla aktierna kan bli nästan eller helt värdelösa nu när företaget får in stora summor pengar och planerar att avnotera aktien från börsen. Det har hänt i andra rekonstruktioner där de befintliga ägarna har blivit nollade eller fått en symbolisk ersättning.
SAS-aktiens utveckling på börsen
SAS-aktien har inte haft någon trevlig resa på börsen under många år. Gårdagens stängningskurs låg på ynka 30 öre. Trots det verkar många privatsparare inte ha insett allvaret i situationen. SAS har cirka 250 000 aktieägare, varav nästan 100 000 enbart på Avanza. Många av dem kan ha köpt aktien för att den verkat billig eller för att de trott på en återhämtning på resemarknaden.
Men priset på en aktie säger egentligen ingenting. Det är bolagets värdering och hur de presterar och så vidare som är av betydelse.
I SAS fall lär det inte bli så mycket av värde kvar för de gamla ägarna efter rekonstruktionen. Kanske bör man som aktieägare leta upp närmsta nödutgång innan aktien avnoteras.
Airtours sammarbete med SAS
Under 2021 slöt den svenska researrangören Airtours ett kontrakt med SAS som innebär att SAS flyger Airtours kunder, kontraktet löper tills 2024. Avtalet var värt drygt 800 miljoner kronor över ett 4 år långt kontrakt. Vad som händer när detta avtal löper ut återstår att se, kanske blir det något nytt flygbolag som får kontraktet att flyga Airtours kunder. Airtours är Sveriges fjärde största researrangör med flera spännande resmål, förutom större charterdestinationer har Airtours även en stor andel mindre kända destinationer i charterprogamet, bland annat många öar i Grekland och tex Cefalù på Sicilien. Charterresorna utgår från Stockholm och Göteborg.
Kräv ersättning om du drabbats av flygföresningar
Flygförsening.se hjälper passagerare att få sin skäliga ersättning från flygbolaget. Varje år hjälper de tusentals passagerare när deras flygplan är försenat, inställt eller överbokat. Flygforsening.se vinner mer än 99% av sina stämningar och sköter all handläggning åt dig.
*Notera att allt som skrivs på denna sida är mina personliga åsikter och uppfattningar, jag ger aldrig köp- eller säljrekommendationer på individuella aktier. Alla som investerar i finansiella produkter bör göra sin egen analys. Finansiella tillgångar kan både öka och minska i värde, historisk avkastning ger ingen garanti för framtida avkastning. Kort och gott, det är dina pengar och ditt ansvar att läsa på om riskerna när du investerar*
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar